Wakacyjna dawka dobrej zabawy

Wakacje się skończyły. W Ośrodku dla Cudzoziemców w Łukowie naprawdę dużo się działo. Poniżej krótka relacja z tego, co wydarzyło się w ramach projektu „Nasza kultura i tradycja, o czym możemy sobie opowiedzieć”, realizowanego przez Stowarzyszenie Dla Ziemi, finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Przez dwa wakacyjne miesiące w Ośrodku dla Cudzoziemców w Łukowie odbywały się zajęcia edukacyjne dla dzieci. Lekcje były okazją do lepszego poznania języka polskiego, a także do twórczego działania. Przygotowaliśmy ramki do zdjęć, makietę wymarzonego miasta i mnóstwo innych ciekawych prac. Przeczytaliśmy wiele książek i ułożyliśmy niezliczoną liczbę klocków.

Nie zabrakło też zajęć na świeżym powietrzu. W ich organizacji wspomogli nas zagraniczni wolontariusze, którzy przyjechali do Polski na zaproszenie organizacji AIESEC. Jacopo z Włoch, Messaoud z Algierii i Muhammed z Turcji bardzo szybko nawiązali kontakt z dziećmi, które długo jeszcze wspominały ich wizytę. Na zakończenie cyklu zajęć, z inicjatywy Rajany – jednej z uczestniczek zajęć, zorganizowaliśmy piknik.

Jednak najważniejszym punktem wakacji była wycieczka do Krakowa. Dzięki dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej, a także zorganizowanej na portalu zrzutka.pl zbiórce oraz ogromnemu wsparciu organizacyjnemu i finansowanemu udzielonemu nam przez krakowskie instytucje i firmy, spędziliśmy trzy fantastyczne dni w królewskim mieście. Naszą niezastąpioną przewodniczką była Pamela Bożek – artystka z Krakowa, która razem z paniami z Ośrodka tworzy „Notesy z Łukowa”. Jak sama zapowiada, to dopiero pierwsza inicjatywa zainicjowana razem z uchodźczyniami.

Wracamy jednak do Krakowa. Czas mijał nam tam naprawdę szybko, mimo to udało się także wiele zobaczyć. Pierwszego dnia zwiedziliśmy Kopalnię Soli w Wieliczce, a kolację zjedliśmy tuż obok zalewu Bagry. Na noclegu udaliśmy się do pobliskiego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od wizyty na Wawelu, po niej udaliśmy się do Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie (JCC) na obiad sponsorowany przez Chilli Pizza, na deser zajadaliśmy się lodami ofiarowanymi przez Good Lood. Następnie podzieliliśmy się na dwie grupy – dzieci zostały zaproszone na warsztaty do Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK). W tym czasie ich mamy wzięły udział w spotkaniu, które odbyło się w Spółdzielni Ogniwo. Jego gospodynią była Agnieszka Król, związana z inicjatywą „Witajcie w Krakowie”, która także wolontariacko prowadziła zajęcia w Łukowie.

W trakcie dwugodzinnego spotkania rozmawialiśmy o sytuacji uchodźczyń w Polsce, przybliżaliśmy działania Stowarzyszenia Dla Ziemi i zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy odpowiedzieć na potrzeby mieszkanek Ośrodka w Łukowie. Nie zabrakło także opowieści o notesach i pomysłach na dalsze „krakowsko-łukowskie” działania. Po owocnym spotkaniu przyszedł czas na kolację, którą zjedliśmy dzięki hojności Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Ostatni dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania z przewodniczkami krakowskiego Rynku. Przed obiadem wygospodarowaliśmy czas wolny na krótki spacer i pamiątki, po czym udaliśmy się do znajomego nam już JCC na obiad – tym razem przygotowany przez restaurację Mezzalians. To był ostatni punkt naszego pobytu, na długą drogę powrotną otrzymaliśmy prowiant od restauracji Emalia i wyruszyliśmy do Łukowa. Zmęczeni, ale szczęśliwi i pełni wrażeń dotarliśmy do Łukowa bardzo późnym wieczorem.

Wyjazd do Krakowa nie kończy naszych działań projektowych, ruszamy z kolejnym cyklem zajęć. Tym razem będą to działania artystyczne, które poprowadzą dla dzieci Elżbieta Rojek i Tomasz Kozdraj. Zaś kadra pedagogiczna ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Łukowie przygotuje materiały edukacyjne, które ułatwią dzieciom cudzoziemskim edukację w polskiej szkole. Więcej o tym usłyszycie już niebawem.

Projekt „Nasza kultura i tradycja, o czym możemy sobie opowiedzieć?” realizowany jest ze środków Ministra Edukacji Narodowej.